![]() |
Brit og Sylvi under Trolltreet på Digerud.
Foto: Sofie Wollbraaten
|
Tid for handling, ikke bare
ord. Skolen vår fortjener bedre!
Sylvi Ofstad Samstag og Brit Østby Fredriksen - 1. og 2. kandidat Frogn SV
Den 26. august redegjør Frogn Arbeiderparti i Amta for sitt syn på
satsningsområder som er nødvendig for å skape en enda bedre skole i Frogn.Vi i
Frogn SV er enig i tiltakene som blir foreslått, og som er nødvendige.
Med utgangspunkt i lærerstreiken i fjor påpekes det at tilliten til
lærerne må gjenreises og at lærerne må få tid til de pedagogiske oppgavene med
elevene og mest mulig slippe administrativt papirarbeid.
Frogn SV brenner etter å komme i gang og fremmet derfor den 3.11.2014
følgende forslag i kommunestyret: «Utdanningsforbundet/lærerne streiket
bl.a.mot byråkratiseringen av lærerrollen. For å motvirke en slik
byråkratisering foreslår Frogn SV: Det nedsettes et (tverrpolitisk utvalg) med
formål å se hvordan lokale tiltak kan bidra til at lærerne får mer tid til å
forbedre undervisningen slik at den blir bedre. Utdanningsfobundet/lærerorganisasjonen
i Frogn inviteres til å være med i utvalget.» Tiltaket ble ikke støttet av Arbeiderpartiet, heller ikke Høyre, selv om
det samsvarte med et pilotprosjekt anbefalt av kunnskapsminister Røe Isaksen.
Hadde det blitt flertall for tidstyvforslaget, kunne det vært iverksatt
dette skoleleåret!
Den 26. august 2015 fremmer Kjell Monsen/Frogn SV i formannskapet et
tilsvarende forslag som også stemmes ned av de samme partiene,.
Utfordringen er hvordan vi sørger for at alle elever får med seg den
kunnskapen de trenger for å mestre både arbeidslivet – ja selve livet. Derfor
er det nødvendig å pusse støvet av skolens formålsparagraf. Den handler om hele
mennesket, men i dagens skole er skolens oppdrag i for stor grad redusert til
det å score godt på de mange testene.
Det har sine konsekvenser.
Faresignaler er det mange av. Barn og ungdom som gruer seg for å å på
skolen, elever som isolerer seg og prøver å bli «usynlige», ensomhet og
følelsen av å ikke lykkes for å nevne noe. Ungdata – undersøkelsen fra 2014
fokuserer på depressiv-tendensen blant dagens 16-åringer. Denne forklares ofte
med «generasjon prestasjon» - at de unge skal prestere på så mange områder;
utdanning og karriere, utseende og idrett, venner og sosiale medier. Andelen av
depressiv ungdom er omlag dobbelt så høy for jenter som for gutter.
Frogn SV mener det er mulig å gjøre noe for å redusere de omtalte
konsekvensene. Nyere forskning viser til at ensomhet er hovedgrunnen til
frafall i den videregående skolen. Innsatsen må settes inn allerede i
barnhagene ved bl.a. å innføre en lenge etterlengtet bemanningsnorm. Vi vil
arbeide for at barnehagene har en voksen per 3 barn under 3 år og en voksen per
6 barn over 3 år. Dessuten må det satses på større lærertetthet, en lærer per
15 elever i grunskolen, klasse 1 – 4, og en lærer per 20 elever i de neste
klassetrinn. Grunnskolen har førsteprioiritet.
Relasjonbygging er grunnleggende viktig. Relasjonen lærer/elev og
elev/elev forutsetter flere lærere i klasserommet som kan se og ha tid til å
følge opp hele mennesket. En undersøkelse foretatt av Pedagogisk institutt ved
NTNU viser at ensomhet er en større årsak til frafall i videregående, enn
foreldrenes utdanning og karakterene fra grunnskolen.
I tillegg til tidlig innsats er det viktig å ha et best mulig samarbeid
mellom foreldre, barnehager og kommunen.
Lærerne må få tillit for sin profesjonalitet, for sin kunnskap om barn
og ungdom, de må styre mer i skolehverdagen, og ikke underlegges testregime
etter testregime. Frogn SV utfordrer Frogns politiske partier til å støtte våre
forslag om etablering av et utvalg for å kneble lokale tidstyver for lærere, en
bemanningsnorm i barnehage og en god lærertetthet i skolen vår.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar