Berørt hilsen fra Line Digerud Waagsaas som med mann og barn nylig har tatt over Søndre Digerud gård
Hjertet mitt gråter over å høre at Digerud, den vakre bygda vår, kan rammes av naturkatastrofen «Bro over Oslofjorden».
Hjertet mitt gråter over å høre at gården vår, Søndre Digerud,
med lange kulturhistoriske tradisjoner, skal ende opp delt, av en motorvei.
Hjertet mitt gråter over at bålplassen, stiene og fiskedammen skal gå tapt for samfunnsøkonomien.
Hjertet mitt gråter over tanken på at våre strender og bukter skal rammes inn av betongstolper.
Hjertet mitt gråter for våre barn, som må vokse opp med trafikk og støy, istedenfor sykkelstier, klatretrær, ro og urørt natur.
Hjertet mitt gråter for Digeruds framtid...hvis det blir bro fra Båtstø til
Digerud
Digerud Gård |
Harde
fakta fra Statens Vegvesen
som
kostnadsvurderer broalternativer over Oslofjorden
uten å sjekke ut hva vi taper av verdier for mennesker og natur.
14, 4 km
(firefelts) vei fra Frogntunnelen til Båtstø
I tillegg
til hovedbroene over Oslofjorden med lengder på
ca 2500
meter og 1500 meter
inneholder
traseéen 3 broer med foreløpige lengde
på
henholdsvis ca 400 meter, 30 meter
og 130 meter
Seilingshøyde
østsiden av Håøya 72 til 75 meter og
seilingshøyde
vestsiden av Håøya er 55 meter
Utsikten på Sollia. 70 m over havet. Gammelt krigsminnemerke. Per og Hilde peker ut seilingshøyden mot østsiden av Håøya som blir på 72 til 75 meter over havet. Foto: Sofie Wollbråten |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar