Kontaktinformasjon

KONTAKT OSS: Du treffer Frogn SVs førstekandidat Sylvi Ofstad Samstag på: Mobil 95.46.35.22 eller epost s-ofstad@online.no.

torsdag 10. september 2015

Med kjærlighet som drivkraft - møt Kjell Monsen, 64 år, listekandidat nr 3 for Frogn SV


Kjell i sitt rette element, Drøbak skole. Foto: Sofie Wollbraaten
 Jeg kom fra Mærvoll i Lofoten til Frogn for 36 år siden etter endt utdanning fra lærerhøgskolen i Bodø.  Og ja - det er et stykke fra Mærvoll til Frogn, men kjærlighetens forunderlige kraft dro meg sørover.

Kjell har vært lærer siden 1972 og har jobbet både i ungdoms- og barneskoler. I tillegg har han vært miljøarbeider i 16 måneder på Solgry i Drøbak som sivilarbeider og militærnekter, og har fungert som hovedverneombud i Frogn i 26 år. Nå jobber  han heltid som lærer på Drøbak skole.


- Hvorfor står du på lista til Frogn SV.
Rettferdighet og fordeling er her viktige stikkord for meg.

- Dine tre hjertesaker som du vil slåss spesielt for i de neste fire årene i kommunestyret når/hvis du får tilliten fra folk?
Her kunne jeg nevne miljø, miljø, miljø. Bortsett fra at miljø og klima er aller viktigst, er oppvekstvilkår for barn og unge, og et godt kollektivtilbud viktig. Jeg vil ha en miljøvennlig El-ferge på fjorden. Planene for dette må ikke stoppe på Fagerstrand. 

- Miljøpartiet de grønne stiller for første gang i Frogn. Frykter dere den grønne konkurransen?
Frogn SV har den beste miljøpolitikken, og vi ser sammenhengen mellom det røde og det grønne i vårt program.  Her ligger vi et hestehode foran Miljøpartiet de Grønne.

- Hva kan/bør gjøres med kollektivtrafikken i kommunen?
Rimelige, hurtiggående El-ferger Drøbak-Oslo, særlig i rushtiden. Dette kan realiseres i neste periode. For øvrig skal bussene ha Drøbak sentrum som utgangspunkt.

- Frogn kommune er under hardt innflyttingspress. Bør det bygges flere boliger Hvorfor/hvorfor ikke? Og eventuelt hvordan (fortetting/Nordre Frogn/skogområder).
Det bør bygges 50-60 boliger i året. Det bør bygges slik at kommunestyret har en viss kontroll med befolkningsutviklingen sett i forhold til utviklingen av kommunale tjenester. Frogn SV har vært, og er, med i det enstemmige kommunestyret som ønsker boligutvikling i nordre Frogn.

- Hva er det viktigste tiltaket Frogn SV vil gjøre for skolene i kommunen?
Vi skal beholde skolestrukturen som den er. Tilhørighet er viktig for barn og unge og foreldrene deres. Jeg er redd for at økonomien i neste periode blir så presset at «skolespøkelset» igjen blir lansert. Ved forrige runde var det i hovedsak hvordan kommunen skulle spare penger. Uansett må vi finne andre løsninger enn å røre ved skolestrukturen.

- Hvorfor trenger vi en verneplan for gamle Drøbak?
Verneplanen skal ha bestemmelser som tar vare på Drøbaks «sjel». Det er med glede og stolthet jeg viser besøkende rundt i Drøbak, der jeg kan fortelle om hvordan vi tar vare på byen vår. Det er flere som undres på hvordan det kunne tillates å bygge slik som det er gjort i Badehusgaten. Vi må ha en verneplan som sørger for at slike ting ikke skjer igjen.

- Hva gjør du på fritiden når du ikke jobber og/eller driver med politikk?
Da leser jeg aviser og bøker, hører på musikk, snakker med folk, tar et glass rødvin ute på byen.

- Hvor går ferien når du eventuelt reiser?
 Jeg reiser hver sommer med tog til Bodø, hurtigruten over Vestfjorden «hjem» til Lofoten. Jeg besøker min kjære gamle mor, en søster og bror som bor i nærheten.

- Hvilken bok leste du sist?
 Morfar, Hitler og jeg. Anbefales på det sterkeste.

- Hvilken sang/låt har du hørt mest på i sommer?

I sommer har det vært mye Dire Straits og Cafe`del Mar.

--

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar