Kontaktinformasjon

KONTAKT OSS: Du treffer Frogn SVs førstekandidat Sylvi Ofstad Samstag på: Mobil 95.46.35.22 eller epost s-ofstad@online.no.

mandag 13. juli 2015

Mobbing - handler ikke om skolen - men om samfunnet, sier Anne Berit Millstein

Ja - det finnes mobbing på skoler og i arbeidslivet.  Jeg er lei av å lese at i den skolen er det meget mobbing.  Det handler ikke om skolen i det hele tatt. Det handler om samfunnet!
Holdninger til hverandre = voksen standard! Det handler om et samfunn hvor man driver med drittslenging, respekten for andre er blitt borte, og så får du klare deg selv!
Jeg er ingen forsker, men jeg har jobbet med mennesker i 25 år, og har observert meget. Kulturen har forandret seg. Det behøver ikke å være negativt, men når det ender med mobbing…
La meg komme med eksempler.





På arbeidsplasser så finnes det det mennesker som HIMLER med øynene når de mener at noen sier noe som de ikke er enige i, eller synes at det var dumt. Er det mobbing? Ja, i høyeste grad!  Det finnes også mobbere på en arbeidsplass hvor ledelsen ikke tørr å ta tak i mobberne.  Usikkerheten sprer seg og skaper et dårlig klima.  Noen mennesker er sterkere enn andre.
Så kan vi gå over til underholdningsbransjen.  Hva med ungdomsforfattere som har et så dårlig språk at du lurer på om forfatteren har sittet ved siden av en av ungdommene og notert.  Asbjørnsen og Moe samlet riktig nok folkeeventyrene ved å lytte og skrive ned, men i eventyr finnes det god moral og språk.  Hva hadde Asbjørnsen og Moe sagt til ordbruk slik som: KULT, FETT og FUCK!?…


Hva med realityserier?…Er du en av dem som tror at det ikke ligger regi bak programmene?  Jeg har snakket med voksne om realityserier, og de svarer: “ja, men de har valgt å være med”!  Ja, det er riktig, MEN det er ikke alle som vet sitt eget beste! (Og det spiller ingen rolle hvilken alder!)  Barn tar med dette ubevisst ut i leken. Kakekonkurranse, Idol, X-factor, Skal vi danse etc., og mange vil nok tro at disse programmene er uskyldige, men beklager svaret er: mobbeprogram/utestenging.  Barn sier: du kan ikke være med for du er ikke god nok! Et annet barn sier: drittungen!  Jeg spør: hvor har du lært det ordet?  Svaret er: i leseboka. Så har vi da familien som er samlet foran tv`n og vil se X-factor.  Et flott menneske trer fram på scenen og starter med å synge.  Hun/han er sikkert god nok, men ikke god nok for scenen! Så er det bare for dommerne å trykke X.  Kanskje hun/han trodde at hun/han var god nok.  Noen gråter for de blir “trampet” på.  Sikkert ingen god følelse!  FAMILIEN i stua ler!  Kjenner noen seg igjen….Det er mange!


Når det gjelder humor og drittslenging, så var det slik før i tiden at den teksten du framførte var skrevet så bra at du navnga ikke personen/personene. Var det slik at noen i publikum ikke skjønte hvem det var, så var det fordi de ikke hadde fulgt med.  I dagens samfunn har humoren endret seg.  Ikke til det bedre synes jeg, men det er min mening, og DENNE meningen håper jeg andre respekterer.  Det er ikke langt fra humor til mobbing!  I dag navngir man personer på scenen. (Show som har blitt vist på tv).  Er teksten så dårlig at du må navngi?…Så skal du vite hvor grensa går…Men hvor går grensa?…Det er alltid noen som blir berørt av en tekst, men det er lov å bruke hodet.
God humor består av noe tragisk og godt som blir gjort morsomt, ikke flåsete! Man er til glede for noen og tar opp viktige temaer.  Hvor er dette i dagens tekster…Man bare navngir og slenger med kjeften!


Politikere driver med drittslenging!  Hva er ytringsfrihet? Kan jeg mene og si det jeg vil? JA, men nei. Jeg KAN si til vedkommende:”så tynn du er. Nå ser du syk ut!, eller “så tynn du er. Nå kan du ikke spise ertesuppe for da vil du se ut som en kuleramme!”  Jeg sier ikke slik, for sannsynligheten for at jeg krenker mennesket er stor.  Vi har en lov mot krenkelse av mennesker.


Så gjelder det spill som man driver å laster opp.  “Clash of Claens"” er et av dem.  Herske og mobbespill.  Det handler om en høvding som styrer sin klan. Assisterende høvding kan bli kastet ut av gruppa osv…


Facebook…Jeg leste et sted (husker ikke hvor) at Norge topper mobbing på nettet!  Er du stolt…Nei, jeg tror ikke at du er det.  Det er flaut! Jeg kunne ha skrevet om mange eksempler i samfunnet. Temaet er stort, men det skader ikke å bry seg, ha respekten for hva andre mener, eller hvilken religion de har.  Det skader heller ikke å sette grenser for sine barn, og det skader heller ikke å være høflig. Husk! Barn speiler de voksne både i kroppsspråk og ordbruk.


Det er noen som har sagt til meg at de får dårlig samvittighet ved å sette grenser. Det er så hektisk i hverdagen osv.  Jeg ville heller hatt dårlig samvittighet ved å ikke sette grenser, for grenser gir trygghet. Og det er ikke mer hektisk i dagens samfunn enn før.  Tenk på “din” bestemor som jobbet på fyrstikkfabrikk, og hadde 10 unger.  Vasket huset og lagde middag etter en 8-10 timers arbeidsdag! “Din” bestemor kunne nok ikke sittet på nettet hvis det hadde funnet sted, eller gått på yogatrening. (Hun hadde sovnet).


Det skader heller ikke å si ordet takk!  For dagens kultur består av egoisme. Gir du barnet en is, så sier det ikke takk lenger, men hvor mange får vi?…Det handler om en balansegang i livet hele veien og den er ikke alltid lett å avgjøre!


Hvor tidlig skal barnet få ta sine valg…og hvor ofte…Livet skal ikke være lett, MEN det er lov å endre sine holdninger.  Være trygg på seg selv og ikke følge trenden, og ikke minst ha respekten for deg selv som menneske!
Om jeg er moralist? Ja, en liten en. Så vidt jeg vet så har det aldri skadet noen med litt moral..

Med vennlig hilsen
Anne B. Millstein.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar